Több olyan nyelvtanulási hiba okozhat Neked is nehézséget, amikről nem is gondolod, hogy elköveted őket. Ismered meg és hagyd magad mögött őket!

Az első nyelvtanulási hiba: átismétled az anyagot

 

Mindannyian ismerjük a mondást: „ismétlés a tudás anyja”. Nos, ez igazából csak részben igaz.

Az, ha csak „egyszerűen átnézed” az anyagot nem pusztán időigényes, hanem az egyik legkevésbé hatékony módszer. Mégis a mai napig rengeteg tanár és tanuló alkalmazza ezt a módszert.

Hogy mi a baj vele? Tény, hogy az információk nem mechanikusan épülnek be a memóriába. Ahogyan már ebben a cikkben is megfogalmaztuk, a hatékonyság kulcsa a komplexitás. Vagyis az egyik információdarab segíti előhívni a másikat.

Szokatlan nyelvtanulási hiba
Megszokott, de nem hatékony

Mindegy, hogy képekkel társítod az információt, mozaikszavakat alkotsz vagy épp érzelmi töltetet viszel bele a tanulásba, a lényeg, hogy legyen valami kapcsolódás. Ha nincs kapcsolat, akkor nincs meg a kapaszkodód, ami később segíthet a tanultakra emlékezni. A szimpla átolvasás tehát ezért nem hatékony. A rövid távú memóriába épül csak be és ha elillan, szinte lehetetlen újra előhívni.

Hasznos módszer lehet, ha az anyag átolvasása helyett megpróbálod felidézni a hallottak / tanultak kulcspontjait, vagy megoldani a munkafüzeti- és tesztfeladatokat. Azzal, hogy megdolgoztatod az agyad és megpróbálod lehívni az információt, lényegesen többet használsz, mintha átfutnád az anyagot. Így ráadásul, amikor rájössz valamire, sok „AHA” élmény is fog érni, ez pedig további motivációt ad a tanuláshoz.

 

Második nyelvtanulási hiba: nyugalomban tanulsz

 

Szokatlan nyelvtanulási hiba
Kényelem és nyugalom. A tanulás ellenségei?

Szeretsz Te is nyugalomban tanulni? Ha igazán hatékony szeretnél lenni, ne tedd!
Azzal, hogy mindig ugyanazon, a külvilágtól a lehető legjobban elzárt helyen tanulsz, azt éred el, hogy az információ felidézéséhez is hasonló környezetre lesz szükséged. Erre pedig a valóságban csak a legritkább esetben lesz lehetőséged. Különböző zavaró tényezők és stresszfaktorok mindig jelen lesznek körülötted és a teljes nyugalomhoz szokott agy nem fog tudni megfelelően teljesíteni.

A „Z” generáció tagjai már alig képesek teljes nyugalomban tanulni. Számukra az a zavaró, ha nem multitaskingolnak, vagyis nem végeznek több tevékenységet egyszerre. A Stanford egyetem közelmúltban nyilvánosságra hozott tanulmánya viszont egyértelműen kimutatta, hogy multitasking közben az agy azon részébe épül be az információ, ahonnan nehezebb előhívni és gyorsabban törlődik.

Mi akkor a megoldás?

Tanulj változatos körülmények között! Vannak helyzetek, amikor működik és eredményes a külvilág teljes kizárásra. Törekedj ugyanakkor arra is, hogy ez ne mindig legyen így. Hagyd nyitva az ablakot, hogy beszűrődjenek a külső zajok. Időnként kapcsolj be zenét, vagy a tévét. Idézd fel a tanultakat edzés vagy főzés közben.

A változatos körülményekkel arra kondicionálod az agyadat, hogy képes legyen magas hatásfokon dolgozni nem ideális körülmények között is, ennek pedig akkor látod leginkább hasznát, amikor élesben kell teljesítened.

 

Harmadik nyelvtanulási hiba: nem vagy elég bevállalós

 

szokatlan nyelvtanulási hibaKeresd azokat a helyeket, helyzeteket és szituációkat ahol külföldiekkel ismerkedhetsz.

Vagyis félsz a hibáktól. És ez nem a Te hibád. A társadalmi és ezzel együtt az oktatási rendszer itt, Közép-Kelet Európában olyan, hogy a tekintély megőrzésének fontos szerepe van. Persze senki sem szeret hibázni, főleg nem ismerősei, barátai előtt. A nyelvtanulás közben viszont lehetetlen úgy fejlődni, ha nem gyakorolsz, és közben nem hibázol. Rengeteg példával szolgálhatnánk, de elég csak a kiejtésre gondolni.

Legyél tehát bátrabb, mint a többiek, mert így még az előtt javíthatják ki a hibáidat, hogy azok rosszul rögzülnének. Minél többet beszélsz, annál gyorsabban fogsz fejlődni.

Nyomj egy like-ot ha tetszett az anyag. Köszönjük!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here