A tó, amely útikönyvet szült nekem

842

Németország legkedveltebb turisztikai régiója, három ország, négy régió határolja, három UNESCO világörökségi listás helyet is birtokol, itt született a Zeppelin megálmodója, itt élt Hermann Hesse író, s itt még ma is mozog a föld az egykori vulkánok alatt.

Fotó: dr. Szalai Krisztián

A Bodeni-tó mindig mozgásban van, annak ellenére, hogy állóvíz. Mozgásban tartja a Rajna, amely beleölmlik, majd sietve távozik, s mozgásban tartják a tóparti városok, azok múltja és jelene, s mozgásban tartják a turisták.

Panoráma Meersburgból – Fotó: dr. Szalai Krisztián

Öt éve költöztünk a Bodeni-tóhoz, de az én ismeretségem a vidékkel jóval korábbi.

1988-ban csak egy voltam a tucatnyi Békés megyei úttörő közül, akik Dél-Németországba utazhattak. Mainau szigetén már akkor is óriás madarakat formáztak meg virágból, Überlingen városából már akkor is sok-sok turista hajózott ki a tóra, s Bregenzben már akkor is óriási vizi színpad álldogált a tó vizében. Én pedig a messzi Vésztőről, a szocializmus végnapjaiban eljuthattam egy olyan helyre, amelyről az egész faluban jó ha két ember tudott.

Mainau szigetén a Bodeni-tó virágból Fotó: dr. Szalai Krisztián

Majd eltelik az életem harmada és újra a Bodeni-tó mellett találom magam. Itt élek, itt élünk férjemmel, már több, mint 5 éve. Erre mondják azt, hogy ez az én sorsom, a tó. Első perctől kezdve nem tudok neki ellenállni, meg akarom ismerni minden zeg-zugát. Partnerre akadok fotós férjemben és minden szabadidőnkkel és erőnkkel azon vagyunk, hogy bejárjuk a svájci, az osztrák, s a német részeket egyaránt a tó körül.

Steckborn a tóról – Fotó: dr. Szalai Krisztián

Meg akarunk tudni mindent a tóról, amely három országot köt össze, a tóról, amely olyan csodákat rejt, mint az UNESCO Világörökség részét képező sziget, Reichenau, a Zeppelin-léghajó szülőhazája Friedrichshafen, III. Napóleon gyermekkorának fenséges kastélya, a konstanzi zsinat felvirágoztatta város épületei, a világ legnagyobb Rolls-Royce Múzeuma, s vagy még száz hasonló csoda.

Konstanz belvárosa – Fotó: dr. Szalai Krisztián

A tó pedig mindenhol szívesen fogadott bennünket, a minimum az volt, hogy elmeséljük akinek csak tudjuk szépségét és kínálatát.

Aktív turista nem is kívánhat jobbat! Körbekerekezheti a tavat, hajóval szelheti át keresztben és kasban, felszállhat egy Zeppelinre, mediterrán hangulatban koktélozhat, a Bécsi Filharmonikusokkal élvezheti a lemenő napot Bregenzben, hegyet mászhat, várat vehet be, visszarepülhet a kőkorszakba a cölöpfalukban, mehet múzeumba, amelyekre csak egyetlen jelző nem igaz, az, hogy unalmasak. Bort és almát kóstolhat, halat és zöldséget ebédelhet, perecet és sajtot reggelizhet, mert itt vannak Németország legjobb fehér borai, svájc egyik leghíresebb sajtja, az Appenzeller, Reichenau szigetén termelik a legrégebben a zöldségeket, fűszernövényeket az országban, s bárhol kifogják az aranyhalat.

Kerékpárral a svájci oldalon – Fotó: dr. Szalai Krisztián

S ha mindez nem lenne elég, akkor csak egy ugrás a Rajna-vízesés, a svájci hegyek, a Fekete-erdő, a német alpesi út, s még Lichtenstein is itt van a közelben.

Rajna-vízesés – Fotó: dr. Szalai Krisztián

Mi pedig csaknem 5 év alatt bejártuk, leírtuk, lefotóztuk ezt a sok csodát, beleszerkesztettük egy szép könyvbe több száz hasznos információval, weboldallal, kipróbált éttermekkel, s megjelentettük.

A könyvnek – amelyet a Bodeni-tó szült nekem – dacolva a magyar helyesírás szabályaival (a magyar helyesírás szabályai szerint Boden-tó, de a köznyelvben a Bodeni-tó az elterjedtebb, s én, gyermekként így ismertem meg, így lett az “én” tavam, ezért mindig így hívom itt és a könyvben is) Bodeni-tó – Több mint útikönyv lett a címe. Megvásárolható a Líra és a Libri üzleteiben, valamint online áruházaiban, és a kiadó oldalán itt.

Fotó: dr. Szalai Krisztián

Ne keressen senki száraz, lexikális leírásokat, a könyvben saját élményeket talál, egyéni stílusban, néhol irodalmi fogalmazásban. Hangulatot szerettünk volna átadni, inspirálni akartunk utazni vágyókat, s élvezhető olvasmányt adni azok kezébe is, akik szeretnek a fotelban is utazni.

A szerző – Fotó: dr. Szalai Krisztián

Jöjjön egy aprócska részlet a Bodeni-tó – Több mint útikönyvből:

A Bodeni-tó két, a vulkanikus hegyek felé húzó, elkeskenyedő vége, az Überlingeni-tó és a Gnaden-tó között autózva táblák hirdetik Reichenau kolostorszigetet, mint a világörökség részét képező helyet. A kolostorsziget már önmagában érdeklődésünk középpontjába kerül, hiszen valljuk be, izgalmasan hangzik. Amikor azonban még az üzletek zöldségkínálatában is találkozunk a nevével, akkor biztosak leszünk a felfedezésében. A legpraktikusabb közlekedési eszköznek a szigeten a kerékpár tűnik, bár hajóval érkezni is romantikus lenne. Mi azonban a wollmatingeni nádas felől gurulunk Reichenau szigetére a bevezető töltésen, amely a gyermekkorát a közelben töltő III. Napóleon kezdeményezésére épült 1883-ban, s egy nyárfasor vert gyökeret rajta, bevezetve a látogatót a szigetre.

Már a bejáratnál tudjuk, hogy jól döntöttünk, amikor a kerékpárt választottuk, mert a bicajról csak lepattanunk, ha meglátunk valamit, arról már nem is beszélve, hogy közelebb kerülünk a természethez, látványban és illatban egyaránt.

A nyárfák között rögtön leparkolunk, mert egy vízivár romjai bukkannak elő. A reichenaui apátok vára egykor a sziget őreként szolgált, de a XIV. században a konstanzi halászháborúban lerombolták. Felfutunk a lépcsőkön és szemügyre vesszük a környéket.

Folytatva utunkat, eleinte a tó hat érzékszerveinkre, majd a sorjázó eperültetvények illata, s egyszer csak felbukkan a búzamezők között az első templom, a Szent György is.

Vaskos falai úgy tapadnak a földhöz, mintha szinte abból nőttek volna ki 1100 évvel ezelőtt a Karoling-reneszánsz utolsó éveiben.

Reichenau egyik temploma – Fotó: dr. Szalai Krisztián

Hamarosan országos turnéra indulunk, elvisszük Önhöz a Bodeni-tavat. Itt talál meg bennünket a következő hetekben könyvbemutatóinkon:

Szeptember 20. 11 óra, Budapest – Fókusz Könyváruház, Budapest, Rákóczi út 14. Sajtó- és könyvbemutató
Szeptember 21. 17 óra Kaposvár – Megyei és Városi Könyvtár Kaposvár, Csokonai u. 4.
Szeptember 26. 18 óra Székesfehérvár – Vörösmarty Könyvtár, Székesfehérvár, Bartók B. tér 4.
Szeptember 27.  17 óra Békéscsaba – Líra-Móra Könyvesbolt, Békéscsaba, Andrássy út 4.
Szeptember 28. 17 óra Budapest – EX LIBRIS Könyvtár, Budapest, VI. ker, Bajza u. 18.

Olyan szakmahalmozónak tartom magam, aki a sok érdeklődési területe "áldozata", de határozottan élvezem. Művelődésszervező, médiamenedzser és történelemtanárként végeztem, majd jogász és európai szakjogász lettem. Mindegyik területen dolgoztam, de a szívem mindig az újságíráshoz, a kultúrához húzott igazán. Több, mint 5 éve írom a blogomat, az Élet sója blogot (www.eletsoja.cafeblog.hu), ahol utazási, gasztronómiai, kulturális élményeimről számolok be. Jelenleg dolgozom egy, a dél-német Boden-tó környékén szerzett élményeimről szóló könyvön.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here