Fogyókúra vagy életmódváltás?

1156

Vannak, akik az életben az állandóságot és vannak, akik az állandó változást szeretik. Ha túlsúlyod van, amitől meg akarsz szabadulni és az első csoportba tartozol, akkor van egy rossz hírem, ha a második csoportba, akkor pedig egy jó hírem, ugyanis az egészséges (vagy számodra ideális) testtömeg eléréséhez valamit meg kell változtatnod: a táplálkozásodat, az aktivitásodat és gyakran az életvezetésedet is.

Fogyókúra vagy életmódváltás
Foto: pixabay

 

Tehát Fogyókúra vagy életmódváltás?

Az elhízás kiváltó okát (extrém egészségügyi, genetikai problémák kivételével) nagy valószínűséggel a táplálkozási szokásokban és a mozgás hiányában kell keresni. A túlsúly viszont nem csak esztétikai probléma, még akkor sem, ha nem törődsz vele, mert hosszú távon okozhat néhány kellemetlenséget. Olyanokra gondolok, mint a magas vérnyomás, a szív- és érrendszeri betegségek, a cukorbetegség, a mozgásszervi- és ízületi panaszok.

De tragédiaként sem szabad megélned, mert akkor ráadásul frusztrált, depressziós és társaságkerülő is leszel.

Valamit viszont tenned kell, ha meg akarsz szabadulni a feleslegtől és ez nem biztos, hogy könnyedén fog menni, mert a legtöbben nehezen engedik el a berögzült szokásaikat.

A fogyókúra nem a megoldást jelenti számodra, hanem a probléma újratermelését. Azért kezdesz bele, mert úgy gondolod, hogy egy azonnali és radikális beavatkozással gyorsan megszabadulsz a feleslegtől, majd mindent ott folytathatsz, ahol korábban abbahagytad. Ha már túl vagy néhány próbálkozáson, akkor pontosan tudod, hogy ez nem fog működni.

A fogyókúrával nagymértékben lecsökkentett bevitt kalória lelassítja az anyagcserédet, a szervezeted elkezdi használni a „raktárakat” és beindul a súlyvesztés. Miután elérted a kívánt testsúlyt és visszaállsz a normál étkezésre nem gyorsul fel automatikusan az anyagcseréd, a megemelt kalóriamennyiséget viszont a lelassult anyagcsere-működésed nem tudja elhasználni és zsír képződik belőle. Sok esetben több mint amennyitől előzőleg sikerült megszabadulnod. Ha valaki a Jojó-effektust emlegeti, akkor tudhatod, hogy erről beszél.

A jó irány az életmódváltás, ami összetett dolog és valamivel többet jelent, mint, hogy megváltoztatod az étrendedet, ugyanis az életmód fogalmába sok minden beletartozik/beletartozhat: táplálkozás, fizikai aktivitás, munka, pihenés, alvás, szórakozás, napi teendők, káros szenvedélyek, stb.

Fogyókúra vagy életmódváltás
Foto: pixabay

A súlyfelesleg tekintetében természetesen a táplálkozás és a fizikai aktivitás az, ami meghatározó tényező, de ezeket erősen befolyásolhatja pl. a munkabeosztásod. Szóval nem biztos, hogy nagyon egyszerű lesz, de ha megfelelően erős motivációval rendelkezel, akkor csodákra lehetsz képes.

Hogy sikeresen meg tudd valósítani a lefogyáshoz szükséges életmódváltásodat nem árt megfogadni néhány tanácsot:

Tervezz hosszú távra!

Az életmódod az életed, az életmódváltás pedig nem egy kampány, mint a fogyókúra. Ne úgy tervezd, hogy csinálod 3 hónapig, aztán visszatérsz a régi szokásokhoz. Döntsd el, hogy fogyókúra vagy életmódváltás lesz-e!

Tűzz ki reális célokat!

Mérd fel a lehetőségeidet és a képességeidet! Ne akarj holnaptól napi 10 km-t futni és 2 hét alatt 10 kg-ot fogyni. A megvalósíthatatlan terveket nem is fogod megvalósítani, csak adsz egy jó nagy pofont az önbecsülésednek.

Fokozatosan vezesd be a változásokat!

Ne stresszeld és ne sanyargasd a szervezetedet, a hirtelen változásokat a tested és a lelked is nehezen viseli. A „holnaptól minden nap …” jellegű indulás jó eséllyel bukásra van ítélve, egy sikeres kezdés után viszont fokozatosan emelheted a tétet.

Étkezz változatosan!

Ha egyhangú lesz a táplálkozásod azt gyorsan meg fogod unni. Nem kell semmilyen tápanyagot kizárnod az étkezésből, de nem is szabad semmit túlzásba vinni. Fontosak az arányok, válassz „értékes” alapanyagokat és élelmiszereket az étkezéshez.

Növeld a fizikai aktivitásodat!

A sport jótékony hatással van az anyagcserére, megnöveli az energiafelhasználást és kalóriadeficitet idéz elő. Segít, hogy visszaszerezd a tested feletti kontrollt. Ne gondolj drasztikus dolgokra, ha eddig a nullához közelített a fizikai aktivitásod, akkor kezdetnek megteszi a gyaloglás, a nordic walking vagy a lassú kocogás. Nagyon jó ízületkímélő sport az úszás és a kerékpározás. Ez a cikk rengeteg segítséget ad, hogy ne csak elkezd a mozgást, hanem hosszútávon is motivált maradj!

Ha megfogadod a fentieket, akkor sikeresen megváltoztathatod az étkezési szokásaidat és megfelelő mértékben tudod növelni a fizikai aktivitásodat. Fogyókúra vagy életmódváltás – nem kérdés.

Okleveles táplákozástudományi szakember vagyok. Diplomámat a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karán mesterképzésen szereztem.Egyéni vállalkozóként táplálkozási tanácsadással, személyre szabott étrend készítésével és sporttáplálkozással foglalkozom. Célom, hogy minden hozzám fordulót kivezessek a „táplálkozási labirintusból”.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here