Fogyókúrás téveszmék

1327

Ha a kérdést társadalmi-történelmi szempontból vizsgáljuk, örvendetesnek tűnhet, hogy egyre több elhízott ember él a világban, mert ez azt mutaja, hogy a társadalmi egyenlőtlenségek csökkentek, az általános élelmezési mutatók ugrásszerűen javulnak. Ez természetesen igaz, de egyénre lebontva, a túlsúly hátrányos hatásait nem a társadalomtudomány, hanem a medicina hivatott vizsgálni, s már el is érkeztünk a mai írásom témájához, a fogyókúrákhoz.

Nyilvánvaló tény, nem igényel további fejtegetést, hogy az elhízás komoly egészségügyi kockázatot jelent, üdvös tehát megszabadulni tőle.

Hogyan? Melyik módszer a helyes? Kinek hihetünk?

A testtömegcsökkentés garantáltan sikeres receptje a következő: legalább 30%-kal több energiát kell elhasználnunk, mint amit beviszünk a szervezetbe.

Ennyi a titok?

Igen, de ebből az egy mondatból nem lehet könyveket, módszereket, csodaszereket kreálni.

S ha mégis csak ennyi a titok, miért vannak sokan, akiknek nem sikerül a túlsúly bilincseitől megszabadulni?

Nem mindegy, hogy milyen energiaforrásokat viszünk be (nyilván, az össz-kalóriabevitel a fontos, de az összetevők aránya nem közömbös!).

A következő kulcskérdés a felhasználás (és annak fokozása)

Sajnos – hogy egy ideillő képzavarral éljek – nincs ingyenebéd. A testtömeg csökkentése lassú és fájdalmakkal járó, kitartást igénylő munka – aki mást állít, el akar adni valamit.

A napi enerigabevitel mennyiségét csak egyénre szabottan lehet megállapítani! Általánosságban igaz, hogy aki fogyni akar, akkor legalább 40, de inkább 50%-kal kell csökkentenie az addig bevitt energia mennyiségét. Az emberi anyagcsere mintegy 30%-os “pufferkapacitással” rendelkezik, azaz képes a testtömeg tartására, ha 30%-kal kevesebbet, vagy többet eszünk.

Fontos a megfelelő minőségű szénhidrátok bevitele – minél magasabb arányban együnk komplex szénhidrátokat és minél kevesebb egyszerű cukrot. Csapda: a gyümölcsökben rengeteg cukor van, így – noha nyilván fontos vitamin- és rostforrások – sajnos nem lehet korlátlanul élvezni ezeket (sem). 

Rendkívül fontos a magas fehérjebevitel: ha a szervezet éhezik, fehérjéket is bontani fog. Ez mindenképpen minimalizálandó. Magas minőségű fehérjeforrások és kevés egyszerű cukor – ez együtt szükséges.

A zsírszövetben tárolt energiát (magyarul a zsírt) mobilizálni kell. A zsírbontás megindulásához  legalább 30 perc folyamatos, azonos mozgás kell, ezeket nevezzük kardio-edzésnek. A kulcs az, hogy legalább 45-60 percig mozogjunk közel azonos sebességgel: gyaloglás, kerékpározás, Nordic walking, teljesen mindegy, egyformán jó mindegyik.

Az izomnövelő edzések persze szintén segítenek, de csak kiegészítő funkciójuk van a fogyókúrában. Minél több az izomtömeg, annál több energiát éget el a szervezet (az izommunka sokkal több energiát használ, mint a passzív “éhezés”), de a döntő fontosságú a testsúly csökkentése érdekében a kardioezdés!

Összefoglalva

a jó hír az, hogy SEMMIFÉLE csodaszer, csodamódszer nem szükséges! Ezek kivétel nélkül csupán gazdasági előnyöket adnak – a módszerek eladóinak. Aki fogyni akar, az a már ismeretetett két egyszerű tevékenység párhuzamos, kitartó elvégzésével célhoz ér.

Természetesen, akkor jó a koncepció, ha NEM fogyókúrázunk, hanem életmódot váltunk! Annak ugyanis nincs sem orvosi, sem kozmetikai, sem ruházkodási szempontból nézve semmi értelme, hogy kampányszerűen tartsunk 2 hét drasztikus “kúrát”, ami során sikerrel kipisilünk 1-2 liter vizet, meg vesztünk 1-2 kg zsírt és egy csomó fehérjét, örömmel felvesszük az egy számmal kisebb ruhát és elzarándokolunk a legközelebbi cukrászdába, majd a molett(ebb) barátnőinket kibeszélve magunkra rántunk egy tálca krémest!

Ezzel csupán arra utalok, hogy a pár napig tartó, kampányszerű fogyókúrák (“5 napos fittdiéta”, “fogyj 3 nap alatt 2 kg-ot”, stb.) teljesen értelmetlenek. Pár napos koplalással elveszítünk némi vizet, de zsírt nem.

Ugyanígy kevéssé tartom értelmesnek a különféle “megszorító” diétákat! Mindent lehet ugyanis enni, de nem korlátlanul! Saját példámat idézve, ha a napi enerigabevitelt 1500 kcal-ra (7 napos átlagban számolva!!) beállítom, s legalább 2 kardioedzést tudok hetente végezni, akkor minden nap ehetek édességet (a kalóriakereten belül), s sikerül a tömegcsökkentés. A megvonó diéták előbb-utóbb dekompenzálódáshoz és masszív sütizéshez vezetnek.

Ehhez a témához tartozik a bulvár- ill. női magazinok magas eladási példányszámát generáló egyik slágertéma:

A méregtelenítés

Nos, aki megkérdezné tőlem, adnék-e neki mérgetelenítési tanácsokat, annak a következő kérdést tenném fel: méregteleníteni akarsz? Miért, mérgeket eszel?

A méregtelenítés masszívan túlértékelt, illetve téveszmék gyülekezete. Ezen “bioemberek” kedvelt idea fixe-e, hogy az emberben (vastagbélben, pl.) több kilogrammnyi “méreganyag” halmozódik fel, amit – általában az általuk preferált/forgalmazott módon/eszközzel kell onnan eltávolítani, mert különben mindenféle szörnyűség következik be.

Nos elárulom, hogy a vastagbelünkben egyszerűen nem tud felhalmozódni (lerakódni) semmi, mert a beleinket borító belső “bélés”, a nyálkahártya hámrétege pár naponta teljesen megújítja magát, a sejtek osztódnak, s néhány nap alatt kompletten “kicserélődik” a teljes belső felszín – azaz nem tud mire “tapadni a méreganyag” az állandóan cserélődő sejtréteg miatt.

A másik kedvenc célterülete a mérgtelenítő-guruknak a máj – nem véletlenül. A májunk tényleg sok mérgező anyagot bont le, s a termék vagy az epével kiürül, vagy a májsejtekben vízoldhatóvá tett mérgező anyagok a vizelet révén kikerülnek a szervezetből. Ez az enzimatikus lebontási folyamat nagyon hatékony és komplex, a máj remekül tud magára vigyázni, hogy mindeközben ne sérüljön meg. Megfelelően kiegyensúlyozott táplálkozás esetén kap a máj “alapanyagot” a védőanyagai (pl. glutation) elkészítéséhez.

Sokat hallani egy másik – szerintem – káros “divatról”: kelátképzők szedése “méregtelenítés” miatt. A kelátképzök olyan kémiai anyagok, amelyek képesek nehézfém-ionokat oldhatóvá tenni és így kiüríteni. Nagyon fontos gyógyszerek nehézfém-mérgezések (ólom, higany, stb.) kezelésére. Ha viszont divatcikk-ként fogyasztjuk, akkor ki tudják “oldani” a szervezetből a kis mennyiségben feltétlenül szükséges fémionokat (vas, réz, kobalt), amelyek a vérképzéshez, normális sejtműködéshez elengedhetetlenek. Így  beláthatjuk, hogy ez a “méregtelenítés” kifejezetten káros.

Összefoglalva: élvezzük a jó konyhát, de mértékkel, s mozogjunk örömmel, vidáman, mert a pozitív pszichés attitűd éppúgy fontos, mint a jó étek!

Orvos vagyok, munkám közvetlenül a mikroszkópos diagnosztika, de ennek ellenére, vagy éppen ebből kifolyólag az embert teljességében szemlélem. A munkám mellett orvosként évek óta tartok szexuális felvilágosító órákat iskolákban, a 12-14 éves korosztály számára. Csaknem 8 évig Tinidokiként interneten válaszoltam szexualitással kapcsolatos kérdésekre. Volt lehetőségem egy ideig a Magyar Szexológus Társaság tagjaként tanulni olyan szakemberektől, mint pl. Lux Elvira. Minden lehetőséget megragadok a betegek informálására is, mert jelentős hiányt érzek ezen a területen Magyarországon. Évekig foglalkoztam oktatással, s jelenleg is tanítok műtősnőket.

2 HOZZÁSZÓLÁS

    • Kedves Glam,

      nagyon örülök, hogy tetszett a cikk, sajnos sok téveszme kering erröl a témáról (is) az interneten. Üdv: Dr. Szalai Krisztián

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here