Hogyan idegesítjük fel magunkat?

Állati könnyen megy, így is kezdhetném talán, de ezt szerintem tudja jól Mindenki, hogy meg vannak azok a területek, azok a személyek, akik szempillantás alatt képesek bennünket felbosszantani.

Ők bosszantanak fel vagy mi magunk okozzuk ezt Önmagunkban?

A harag, a mi kis szürke bodros felhőnk, ami időnként mélyszürkében kéklik. A másik eszközünk a frusztráció. Ez a két komponens, bámulatos érzelmi kitöréseket eredményeznek bennünk.

Képtalálat a következőre: „dühös”

Ha harag nélkül viseled a frusztrációt, akkor meg kell tanulnod, mi okozza az érzelmi zavarokat. Az, ahogyan a magunk számára értelmezzük a problémákat. Hiszen saját gondolatainktól leszünk depressziósak, dühösek, miattuk félünk vagy féltékenykedünk. Nem a partner viselkedése váltja ki ezeket az érzéseket, nem az számít, hogy Ő hogyan viselkedik, hanem az, amit te magad gondolsz róla, tehát a saját gondolataid.

Gyakorlatilag bizonyos rögeszmék okozzák az összes “normális” érzelmi zavart. Depressziót például két-három ilyen irracionális elképzelés válthat ki, és így tovább, a félelem, a szorongás, a féltékenység, a tétovaság a passzivitás, mind-mind buta rögeszmékből fakad. Ha zavarokkal küszködsz akkor mindenesetre azt kell kideríteni, hogyan értelmezed magad számára ezeket a problémákat, hogy ítéled meg őket, melyik ésszerű közülük és melyik nem. Ez új gyakorlathoz vezethet el, olyan viselkedési formákhoz, melytől szinte kicserélődsz és megszűnnek a panaszaid is.

Képtalálat a következőre: „rögeszme”

Pár rögeszme, amely megakadályozza, hogy harag nélkül tudd tűrni a frusztrációt. Gondolkozz el rajtuk valahányszor mérges vagy és ideges, utána felismered e melyik váltotta ki belőled a fájdalmat?

  • Az önbecsülés alapvető feltétele, hogy mint felnőtt embert szeressenek és fogadjanak el azok, akiket fontosnak tartasz az életedben.
  • Ha nem vagy kiemelkedő, hibátlan és sikeres, akkor nem érsz annyit, mint mások.
  • A komisz, rosszindulatú és gonosz embereket szigorúan felelősségre kell vonni, és meg kell őket büntetni, amiért rosszak.
  • Szörnyű, sőt elviselhetetlen, ha dolgok nem úgy alakulnak, ahogy szeretnéd.
  • A boldogtalanságot külső dolgok okozzák, így szinte tehetetlen vagy és nem áll módodban orvosolni a fájdalmad és zavaraidat.
  • Ha valami veszélyes és félelmetes lehet a számodra, akkor állandóan arra kell gondolnod, azt kell találgatnod, mi lesz, ha a bizonyos dolog bekövetkezik.
  • Könnyebb kikerülni, bizonyos nehézségeket és felelősségeket, mint szembe nézni vele.
  • Ésszerű és egészséges függeni a nálad erősebbektől, és rájuk támaszkodni.
  • Alapvetően meghatározza jelenlegi viselkedésedet, mindaz ami a múltban történt veled, ha valami a múltban befolyásolja az életedet, az örökké úgyis marad.
  • Mindenre van konkrét és tökéletes megoldás, ezért az a legbölcsebb ha vársz, amíg ezt a tökéletes megoldást meg nem leled.

A fent felsorolt rögeszmék, bennünk élő elraktározott képek váltanak ki érzelmi problémákat. Ezekkel az állításokkal, illetve ezek bizonyos változataival ámítjuk magunkat tudatosan bizonyos helyzetekben. Egy rögeszme, illetve több együtt, különböző érzelmeket vált ki. Mint a festő, aki különböző színeket keverve, más hangulattal tölti meg a képet, míg el nem éri, a kívánt hatást.

Ha egy kiegyensúlyozott ember akarsz lenni, akkor meg kell tanulni, kétségbe vonni ezen állítások igazát és logikáját. Ezek az eszmék okozzák a depressziót, az objektivitás kilengését, az önvádaskodást, az önsajnálatot, a szánakozást, valamint a haragot és a félelmet.

Depresszió

önvád, önsajnálat, szánakozás

Ezek a tényezők hatnak ki ránk, amiket mi teszünk magunkkal és végén az egyén , azaz mi depresszióba esünk. Ha rossz passzban van az ember akkor, hajlamos arra, hogy utálja magát. Valamilyen okból lelkiismeret-furdalása van és ilyenkor nem csak azt ítéli el, amit helytelenül tett, magát a viselkedést, magatartást, hanem saját magát is, mint embert. És meg is érkeztünk az önvádhoz.

Mit tehetsz ebben az esetben?

Különítsd el a viselkedést önmagadtól. Bocsásd meg önmagadnak, ha valami rosszat tettél.. -megesik, hogy nem csak jót teszünk-

Hogyan válaszd külön tetteidet?

Hasonlóan, mint mások esetében. Azért mert gyermeked összemázolta a frissen festett falat, az nem jelenti azt, hogy az a gyerek egy nehezen kezelhető, elviselhetetlen gyerek. Ha a házi nyuszi kiszabadult és későn vetted észre és ezalatt megrágta a vezetéket és még a TV n a csatornák sem jönnek be, attól még nem dobod ki azt a nyuszit és nem utálod meg ezek miatt.

Másik fontos teendő, hogy meg tudj bocsájtani magadnak, hogy utálatos tett miatt ne utáld meg magadat. Senki sem tökéletes és a helytelen viselkedésnek azért számos oka lehet.

Amúgy az önvád legyőzése, nem csak saját érdekünk szempontjából fontos, hanem ezáltal mások viselkedését is jobban tolerálod. Kérdezd meg előbb magadtól, hogy mi a partnered problémája, miért viselkedik így?  Önhibáján kívül teszi, tudatlanságból vagy valami zavar okozza a viselkedését? Ha magadnak megtudsz bocsátani és látod, hogy az ok többtényezős lehet és nem feltétlen a rossz az alap , akkor a másiknak is meg tudsz bocsátani.

Fontos, hogy ne az indulatok határozzák meg gőzösen a tetteinket. Legjobb tanuló modell, pont mi magunk vagyunk. Magunkon keresztül érthetővé válnak bizonyos cselekvési kényszerek, indulatos magatartások.

Önsajnálat

Másik forrása a depressziónak. Leggyakoribb ok egyike, még ha nehezen is valljuk ezt be magunknak. Világunk nem épp egyszerű összetétele is jó alapot ad arra, hogy kellő mennyiségű keserűség érjen bennünket. Az igazi bűnösök nem kapnak kellő büntetést , de a kicsit kinek tette is apró, azt elítélik.

Fontos tudni, hogy az önsajnálattal nagyon megnehezíted saját életedet. Az önsajnálat terméketlen, sőt olyan, mint az örvény. Egy energiaelszívó metódus. A környezet is érdekesen reagál ezekre, mivel egy darabig, egész nagy türelemmel állnak neki meghallgatni gondjaidat és még segítenek is azt valahogyan orvosolni. Viszont a folyamatos visszaesés, már bosszantja a környezeted és kicsit, el is fordulnak tőled, mivel az állandó siránkozás meghallgatása is komoly munka.

Szánakozás

A mások által megélt események hatnak rád oly annyira, amit szinte te magad is megélsz. Nem kell kiborulni másnak a viszontagságai miatt. Milyen kézzel fogható jót teszel vele , ha az ő baja miatt emészted magad? Segít rajta? Hogyan? Egészséges , erkölcsös cselekedett segíteni azokon, kik rászorulnak arra. Fel lehet ajánlani segítségedet, hogy mellette állsz, míg rendeződnek körülményei. Ugyanakkor túlzásba vitt törődés és segítség, a beleélés mások szenvedéseibe nem segít a szenvedőkön, hiszen ekkor csak együtt sírsz velük a bajban, holott egész biztos , hogy nem ez fogja megoldani a problémát.

Vedd végig hányszor találkozol ezekkel a belső erőkkel, amik megváltoztatják hangulatodat, teljesítményedet, partneredhez való viszonyodat.

A tudatosság és a tudatos gondolkodás tökéletes szita, ahhoz, hogy lásd, mi az ami leginkább jellemző rád és miként hat az életedre. Azért fontos ezeket tudni, ismerni, mert ha valamit “nevén tudunk szólítani” akkor az már nem ismeretlen. Amit ismerünk attól kevésbé félünk és fel tudunk rá készülni.

Egyéni és Párkapcsolati Mediációval foglalkozom. Sok sikeres munkára tekinthetek vissza, amit köszönök a Klienseimnek. Mert, hogy közös munka hozza meg az eredményeket. Hiszem, hogy sok minden csak is rajtunk múlik. Az emberi kapcsolatok rendszerében élünk, mind a munkahelyünkön és otthonunkban. Egyik nehezebb élettér, mint a másik. Hát még ezeket egyensúlyban tartani. Ha kibillen, tudjuk meg az okát, ismerjük fel, és javítsuk meg! Ebben segítek Én. Ne újat, ne mást, csak másképp! Gondoljuk tovább együtt!

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here