Hurrá, nyaralunk!

843

Végre itt a nyár, ami legtöbbünknek a pihenés, nyaralás időszaka. A vakáció a boldogság forrása és az életminőség egyik lényeges összetevője. Te viszont azok közé tartozol, akik még az üdülésre is viszik magukkal a laptopot és ki sem esik a kezükből a telefon? Menthetetlenül munkamániás vagy? Nem tudsz kikapcsolni egy percre sem? Akkor ez a cikk neked szól! Elmondom, hogy miért fontos a pihenés és hogyan csináld jól!

 

A GFK Piackutató Intézet 1000 fős, reprezentatív felmérése szerint idén a magyarok 54%-a tervezi, hogy elutazik valahová a nyáron. A megkérdezettek 32%-a külföldi utazásra készül, 10%-uk belföldön pihen. A legnépszerűbb még mindig a horvát tengerpart és a Balaton.

Az idén határokon innen és túl is üdülést tervezők körében az átlagnál szignifikánsan többen vannak a most 20–29 éves Y-generáció tagjai és a felsőfokú végzettséggel rendelkezők. Úgy látjuk, hogy könnyebben terveznek egynél is több nyaralást az idejükkel talán szabadabban gazdálkodó vállalkozók, a szellemi munkát végző alkalmazottak, és természetesen a magasabb jövedelmi státuszúak (380.000 forintnál több havi összjövedelemmel rendelkező háztartások). A külföldre és belföldre egyaránt utazók között felülreprezentáltak a Budapesten élők.”

A megkérdezettek 41%-a nyári szabadsága idején nem megy üdülni, de a pihenés számukra is nagyon fontos.

Gondolom rád is igaz, ami a magyarok többségére, hogy többet dolgozol napi 8 óránál. Év közben a munkaidő letelte után nem jut elég időd a pihenésre, kikapcsolódásra, ezért mostanra teljesen kimerültél.

Ha nem pihensz eleget, csökken a koncentrációs képességed és a teljesítményed, egyre többet hibázol.

A rutinból végzett munka egy idő után feszültséghez, nyugtalansághoz, türelmetlenséghez vezet. Ha folyamatosan pörögsz, hamarosan a kiégés jeleit fogod magadon tapasztalni. Ráadásul a nyári meleg fokozott terhelést jelent: fáradékonyabbá, ingerlékenyebbé válsz, lelassul a munkatempód.

Azt, hogy milyen fontos szervezeted számára a pihenés, jól mutatja, hogy míg evés nélkül akár 40 napig is kibírhatod, alvás nélkül csak 10 napig maradnál életben.

Testi és lelki egészséged megőrzéséhez tehát nagy szükséged van a feltöltődésre, kikapcsolódásra! Pihenés során ugyanis megszűnik a feszültség, örömszinted megnő, csökken a stresszhormonok mennyisége szervezetedben.

 

Hogyan nyaralj jól?

Fogadd meg az alábbi 8 tanácsot!

  1. Az első és legfontosabb dolog, hogy hagyj magadnak időt az átállásra! Erre szükség van a nyaralás elkezdésekor és a munkába való visszatéréskor is. Legalább két-három nap szükséges ahhoz, hogy átállj a lassúbb tempóra, ráhangolódj a pihenésre, elszakadj a mindennapi gondoktól. Az ideális szabadság ezért kéthetes, mert akkor a kb. egy hétnyi teljes kikapcsolódás mellett van időd a kezdő és a záró átállásra is.
  2. Kimutatták, hogy már a nyaralás tervezgetése is jó hatással van lelkiállapotunkra. Tudatosan készülj fel a mindennapi rutinból való kilépésre! Vigyázz azonban, mert hajlamos lehetsz a szabadság kezdete előtti napokban túlterhelni magad! Ne akarj előre dolgozni, behozni azt, ami a távollétedben kimarad!
  3. Akkor lesz igazán pihentető a nyaralás, ha más típusú tevékenységgel töltöd, mint a hétköznapjaidat. Ha irodában dolgozol, ülő életmódot folytatsz, törekedj minél több mozgásra, aktív pihenésre! Ha viszont fizikai munkát végzel, inkább a passzív feltöltődést válaszd, pl. olvasgass!
  4. A pihenés során csökken a stresszhormon szintje szervezetedben, a munkába való visszatérésedkor boldogabb, egészségesebb, energikusabb leszel. Nő a teljesítményed, jobb lesz a problémamegoldó képességed. Sajnos azonban Jessica de Bloom munka- és szervezetpszichológus vizsgálatai azt mutatták, hogy ezek az előnyös hatások mindössze két hétig, maximum egy hónapig érezhetők a nyaralás után.

    Mindkét esetben fontos, hogy a nyaralás során szánj időt önmagadra, a családdal töltött idő mellett tudj egy kicsit egyedül is lenni. Jó, ha vannak csendesebb szakaszai is a pihenésednek. A munkával töltött napok egyhangúságát igyekezz változatos ingerekkel megtörni! Szerezz új élményeket!

  5. Ne legyen a nyaralás is egy teljesítendő feladat! Ne akarj minden fakultatív programon részt venni, minden nevezetességet megnézni!
  6. Nem csak külföldön vagy egy luxusnyaraláson lehet pihenni, feltöltődni. Ha nincs pénzed, lehetőséged vagy akár időd otthonról elmenni, akkor is érezheted magad jól, akkor is pihenhetsz. Saját városodat is bejárhatod úgy, mint egy turista! Lehet ráérősen kávézni, olvasgatni, napozni az erkélyen is. A lényeg az, hogy szakadj ki a mindennapok rutinjából, csinálj olyan dolgokat, amiket máskor nem! Ne a nyári szabadságod alatt akard kitakarítani a lakást, átpakolni a szekrényeket!
  7. Nem az számít igazán, hogy milyen hosszú ideig voltál távol, hanem hogy hogyan álltál vissza a munkába. Érdemes lassan, fokozatosan visszatérni a korábbi megterheléshez. Másrészt jobb, ha többször, rövidebb ideig pihensz egy évben, mintha csak egy hosszabb nyaralásra szánsz időt!
  8. Tedd emlékezetessé a nyaralást! Vegyél részt minél aktívabban az eseményekben! Figyelj az ízekre, illatokra, érzésekre! Gyűjts emlékeket! A munkahelyi számítógép képernyővédőjeként állítsd be az egyik jól sikerült nyaralási fotódat! Csempészd be a hétköznapokba is a pihenés, nyaralás mozzanatait! Csinálj olyan dolgokat otthon is, amiket csak nyaraláskor szoktál!

 

Kívánom, hogy töltsd jól és okosan a nyári vakációdat, és élményekkel feltöltődve, lassan térj vissza a dolgos hétköznapokba!

Forrás:

http://www.gfk.com/hu/insightok/press-release/gfk-iden-a-magyarok-fele-tervez-nyaralast/

https://thepsychologist.bps.org.uk/volume-28/august-2015/making-holidays-work

 

Pszichológus, párkapcsolati coach vagyok. Eredeti végzettségem középiskolai tanár, tehetségfejlesztő szakvizsgával rendelkezem. Pszichológus diplomámat 2006-ban szereztem. Évekig pszichológiát tanítottam, önismereti csoportokat vezettem. Jelenleg elsősorban párkapcsolati tanácsadással foglalkozom - 2016-ban hoztam létre a Párterápia Debrecent. Azt vallom, hogy a legtöbb házasság megmenthető, ebben igyekszem segíteni a hozzám fordulóknak is.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here