Húsvét az asztalnál

1253

A Karácsony mellett a Húsvét a másik olyan ünnepünk, amely akár a vallási, akár a népi hagyományok mentén leginkább felborítja étkezési szokásainkat.

A különleges alkalmak, ünnepek velejárója a gazdagabb, ünnepélyesebb étkezés, ami változatosabbá teszi a mindennapokat és egyben rangot ad magának az ünnepnek is. Az ünnepi ételek kiválasztása általában igazodik valamilyen vallási, népi, vagy akár csak családi hagyományhoz.

Míg a húsvétot megelőző böjti időszaknak tájegységenként különböző, jellegzetes ételei vannak, a tradicionálisnak tekinthető húsvéti ételek köre sokkal inkább behatárolható.

A változatos, sokszínű karácsonyi ünnepi asztalhoz képest a húsvéti „menü” viszonylag egységes elemekből áll: bárány, sonka, tojás, torma, kalács. Táplálkozási szempontból ezek a hagyományos húsvéti ételek se nem jobbak, se nem rosszabbak, se nem egészségesebbek, se nem egészségtelenebbek, mint az egész évben fogyasztott ételeink.

A problémát, mint mindig a mérték és az arányok jelentik.

Hagyományos húsvéti ételek – táplálkozási szempontból

Bárány

A legősibb húsvéti jelkép a bárány.

A zsidó Pészah-ból átvett húsvéti bárány az áldozat jelképe. Bár még a hagyományos húsvéti ételek között tartják számon, de fogyasztása (legalábbis nálunk) erősen visszaszorulóban van.

Báránynak az 1 évnél fiatalabb juhot nevezik, amelynek húsa lágyabb és omlósabb, mint az idősebb példányokénak. Energia- és tápanyagértéke hasonló a sovány sertéshúséhoz, kiváló fehérjeforrás, ugyanakkor gazdag B2, B3 és B12 vitaminokban, amelyek az idegi funkciók működésében, a látásban illetve a vörösvérsejt termelésben játszanak szerepet.

Nem elhanyagolható az ásványi anyag tartalma sem, megtalálható benne az immunrendszer működésében szerepet játszó cink, a vörösvérsejt termeléshez szükséges vas és az anyagcserét segítő réz.

Vannak azonban hátrányos tulajdonságai is, gazdag a telített zsírsavakban és nagy a kalóriatartalma, valamint jelentős mennyiségű nátriumot is tartalmaz, amely összefüggésbe hozható a magas vérnyomással és a stroke megemelkedett kockázatával.

Sonka

A füstölt sonka tartósításához a són kívül egyéb adalék anyagot nem használnak.

A klasszikus, sózással, füstöléssel tartósított főtt sertéssonka gyakorlatilag kiszorította a bárányt a húsvéti ételek közül.

Az igazán ízletes, hagyományos húsvéti sonka elkészítése külön tudomány. Főzés előtt annyi óráig kell hideg vízben áztatni, majd lassú tűzön szintén annyi órán keresztül kell főzni, ahány kiló a sonka, utána pedig a saját főzőlevében kell hagyni kihűlni.

A sonka (mint disznóhús) energia- és zsírtartalma viszonylag magas, de elsődleges fehérjeforrás, esszenciális aminosavakat (amelyek előállítására a szervezet nem képes), vitaminokat (B1, B2, B6, B12) és könnyen felszívódó ásványi anyagokat (vas) is tartalmaz.

Tojás

A tojásdíszítés szokása egészen az ókorig nyúlik vissza, de a hagyomány a kereszténység elterjedése után is megmaradt.

A tojás a húsvétnak nem csak jellegzetes étele, de jelképe is, ősi termékenység szimbólum, a kereszténységben pedig a feltámadás szimbóluma.

A tojás már-már ideális tápláléknak tekinthető.

A 60%-ban „fehérjét” és 30%-ban „sárgáját” tartalmazó tojás (a maradék 10% a héj) átlagos tápanyagtartalma 70 kcal körül van.

A tojás fehérjéje kb. 90%-ban víz, a maradék az értékes fehérje, míg a sárgája kb. 50%-ban víz, 30%-ban zsír, a többi nagyrészt fehérje. Így egy átlagos tojás kb. 5-7 g fehérjét, 4-5 g zsírt és 0,5-1 g szénhidrátot tartalmaz.

Ráadásul, annak ellenére, hogy állati eredetű táplálékról van szó, zsírtartalmának 60% telítetlen zsírsav, köztük a nagyon fontos omega-3 és omega-6.

Fehérjeforrásként első osztályú, mivel esszenciális aminosavakat tartalmaz, ugyanakkor a C-vitamin kivételével az összes vitamin, valamint számos fontos ásványi anyag is (foszfor, vas, cink, kalcium, nátrium, kálium, szelén, magnézium) megtalálható benne.

Torma

Sokan vallják, hogy a torma akkor az igazi, ha olyan erős, hogy a lélegzetünk is eláll tőle.

A sonka és a főtt tojás húsvétkor szinte elképzelhetetlen torma nélkül, amelyet sokféleképpen el lehet készíteni, de a hagyományos, legegyszerűbb formája az ecetes torma.

Azon kívül, hogy sok kalciumot, magnéziumot, B- és C-vitamint tartalmaz, jelentős gyógyhatással is rendelkezik: javítja az emésztést, a vérkeringést, hajtja a vizeletet, gyulladáscsökkentő és nyákoldó hatása van, erősíti az immunrendszert, tisztítja a légutakat, enyhíti a hólyag- és vesegyulladást, de reuma és izomfájdalmak esetén is hatásos.

Kalács

Nincsen húsvét fonott kalács nélkül és legjobb, ha te magad készíted.

A sonka és tojás mellé sok helyen kenyér helyett édes kalácsot fogyasztanak.

Általában jobb minőségű lisztből sütik, mint a kenyeret és tésztájához víz helyett tejet használnak, amit vajjal és tojással gazdagítanak.

A húsvéti kalácsba általában kevesebb cukrot tesznek, mint egyébként, így íze jól harmonizál a sós sonkával.

Formája szerint lehet kerek, hosszúkás, lyukas közepű, fonatlan vagy fonott, de jellegéből adódóan a magas glikémiás indexű pékárukhoz tartozik magas szénhidrát- és kalóriatartalommal.

 

Húsvéti jó tanácsok

Bár kétségtelenül nagy a csábítás, és könnyen úgy érezheted, hogy az ünnepi alkalom némileg felmentést is ad, ha nem szeretnéd a karácsonyhoz hasonlóan a húsvétot is jelentős súlytöbblettel zárni, nem árt odafigyelni az ünnepek alatt is a kiegyensúlyozott táplálkozásra.

Légy mértékletes! Vendégségben vagy éppen locsolkodáskor nem kötelező végigenned mindenhol az összes fogást és a süteményből is elég lesz egy szelet. Ha te vagy a vendéglátó, vagy akit locsolnak, akkor pedig nem muszáj minden vendégeddel együtt enned.

Ugyanez vonatkozik az alkoholos italokra is, amelyek fogyasztása ünnepek alkalmával igencsak megnőhet. Azon kívül, hogy kellemetlen „másnapi” tünetekre számíthatsz, érdemes azt is figyelembe venni, hogy az alkoholos italoknak igen jelentős az energiatartalma.

A lakomák után mozogj, sétálj, ez nem csak a fej kiszellőztetése céljából lesz hasznos.

A legfontosabb szabály, hogy nincsenek tiltott ételek, csak kerülendő mennyiségek …
… és lehetőleg kegyelmezz meg a csokinyusziknak!

 

 Kellemes húsvéti ünnepet!

 

Okleveles táplákozástudományi szakember vagyok. Diplomámat a Semmelweis Egyetem Egészségtudományi Karán mesterképzésen szereztem.Egyéni vállalkozóként táplálkozási tanácsadással, személyre szabott étrend készítésével és sporttáplálkozással foglalkozom. Célom, hogy minden hozzám fordulót kivezessek a „táplálkozási labirintusból”.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here