Így érdemes elkezdeni a rendszeres testmozgást, hogy hosszútávon is motivált maradj

943

Hányszor mondtad már, hogy holnaptól változtatsz az életeden és ezentúl mindennapjaid része lesz a rendszeres testmozgás? Megvolt az elhatározás, a motiváció, a célkitűzés, a tuti módszer és még a legcsilivilibb sportszerkót is beszerezted magadnak!

Aztán pár hét elteltével a dolgok valamiért mégsem úgy alakultak ahogy szeretted volna és a projekt szépen lassan kudarcba fulladt, végül pedig az egész csak egy szép álom maradt a következő újrakezdésig.

Ismerős séma? Nem vagy egyedül.

Személyi edzőként leggyakrabban kezdőkkel dolgozom és többször találkozom ezzel a jelenséggel, mint gondolnátok. Több év tapasztalattal a hátam mögött azonban kijelenthetem, hogy a legtöbb ehhez hasonló kudarc legfőbb okozója nem a lustaság, vagy az elszántság hiánya, vagy esetleg egy nem túl hatásos módszer. A probléma gyökere sokkal mélyebben keresendő.

A baj az, hogy általában TE ítéled kudarcra saját magad! És gyakran még csak nem is veszed észre milyen módon!

Persze ezeket a csapdákat könnyen el lehet kerülni, ha tartod magad néhány egyszerű szabályhoz. Ha igyekszel ezekre a tanácsokra odafigyelni akkor jó eséllyel nem fogsz kudarcot vallani és tényleg nagyszerű, hosszan tartó, virágzó kapcsolatot ápolhatsz majd a sportosabb, egészségesebb életmóddal.

1. Válaszd a megfelelő mozgásformát!

Igy erdemes elkezdeni a rendszeres testmozgast - idealis sport
Válaszd azt a mozgásformát, ami igazán közel áll hozzád!

Igen, az első és legfontosabb szabály az az, hogy olyan sportágba vagy mozgásformába vágj bele, ami a felépítésednek, a pillanatnyi helyzetednek és állapotodnak, de ami a legfontosabb, a saját preferenciádnak megfelel. Így tartható csak fenn a rendszeres testmozgás.

Egy túlsúlyos egyénnek semmiképp sem lenne jó ötlet futással kezdeni. Miért? Mert nagy eséllyel utálni fogja, gyatrán fog teljesíteni és az ízületeinek sem tenne jót. Helyette lehet sétálni, vagy bringázni vagy bármilyen más hasonló, helyzethez illő mozgásformát végezni ami hatékonyabb és biztonságosabb is hosszútávon.

De az is felesleges, hogy bizonyos dogmákat kövess csak mert „hatékonyak”. Hatalmas szószólója vagyok a súlyzós edzésnek és szerintem nem nagyon lehet perpillanat ennél jobb módszert találni, de ha valaki egyszerűen nem érzi jól magát az edzőtermek világában a súlyok közt akkor felesleges magára erőltesse azt.

Többet ér a sport vagy a mozgásforma szeretete és élvezete mint annak a hatékonysága.

Mit érsz egy 2 hónapos villám átalakulással ha az keserves volt és hosszútávon nem fogod tudni megtartani?

A hatékonyság hajszolása helyett olyan dolgot keress és űzz, amit szívesen és élvezettel végzel a hét bármelyik napján gond nélkül, ehhez pedig manapság már végtelen a lehetőségek tárháza.

2. Fokozatosan merülj bele!

Egy másik óriási csapda az a túlmotiváltság és a félreértés, hogy a több az jobb. Kezdőknél inkább a kevesebb a jobb, minden téren.

Nem szabad túlbuzgónak lenni, mert akkor csak többet fogsz vállalni, mint amire a tested és az elméd képes. Ha a semmiből akarsz hirtelen heti 5 alkalom mozgásra rátérni akkor az biztos kudarc, mert nem csak a tested nem fogja bírni de te is hamar kifogysz majd a motivációból. Egyszerűen ez mindeddig nem volt része az életednek.

TIPP: vond be a családod többi tagját is a mozgásba, így még több értékes időt fogtok tudni együtt tölteni.

Új szokásokat kialakítani hosszadalmas és több lépést igénylő meló ezért érdemes mindig a fokozatosságra törekedni. 5 helyett kezdjél inkább heti 1-2 alkalommal, de akkor az mindig legyen meg. Aztán 3-4 hét múlva, ha már semmi erőfeszítést nem igényel ez, felviheted több és hosszabb alkalmakra, később pedig akár egyéb aktivitásokat is kombinálhatsz az eredeti mozgásformával.

Azt is vedd figyelembe, hogy a tested hogyan adaptálódik. Ha eleinte csak minimális erőfeszítésre vagy képes és az edzéseid pár perc alatt kifúlnak ne érezd magad rosszul miatta. Csinálj annyit, amennyi kényelmesen megy és onnan építkezz tovább. Felesleges bármit rögtön magadra erőltetned mert sérülés lesz a vége, vagy szimplán kiégsz és puff neked rendszeres testmozgás. Lassan járj tovább érsz. Csak így tudsz igazán hatékony változásokat eszközölni és sikeresen beépíteni az életedbe.

3. Ne nehezítsd meg magadnak!

Egy másik hiba amibe sokan beleestek az az, hogy feleslegesen nehezebbé teszik maguknak az egész folyamatot. Nem elég, hogy rögtön 4-5 alkalommal akarnak mozogni egy héten de még azt is kikötik, hogy reggel korán munka előtt fogják azt megtenni, mert a filmekbe is úgy csinálják a menők.

Igy erdemes elkezdeni a rendszeres testmozgast - joga
Fontos a fokozatosság és, hogy élvezd amit csinálsz.

Amint már az elején megjegyeztem, sok éve benne vagyok az edzői szakmában és megmondom őszintén az ilyen próbálkozások mind egytől egyig bukással végződnek. Ez nem egy pesszimista világkép, csak az ami. Ha reggel 80 szundit nyomsz alapjáraton akkor nem gondolhatod komolyan, hogy azontúl minden nap idő előtt felkelsz, hogy még a sportolásodat is letudd meló előtt. Nem fog megtörténni. Pár kudarc után pedig megint csak leteszel az egészről.

Épp ezért felesleges ilyen limitáló szabályokat hozni. Úgy csináld ahogy neked kényelmes, ahogy jobban belefér és ahogy tényleg tartani tudod magad hozzá. Ha este esik jól és akkor van időd akkor este csináld. Ha délután akkor délután. Az eredményen nem fog változtatni mert

a lényeg az, hogy meg legyen csinálva.

4. Figyelj a testedre!

Végül pedig a legfontosabb: figyelj a testedre és ne tedd a vakot vagy a keményt ha bajt észlelsz. Az előbb említett fokozatosság vonalán haladva ezt a szabályt is be kell építeni. Nem érdemes a büszkét játszani és felszívni a fájdalmakat. Sok esetben ezzel lehet legkönnyebben olyan sérülést vagy krónikus fájdalmat szerezni, ami aztán hetekig vagy akár hónapokig hátráltathat. Annál pedig nincs is rosszabb mikor a kedvenc időtöltésed nem tudod űzni egy sérülés miatt.

Ha érzed, hogy túlságosan fáradsz, nyomott vagy, kedvtelen, erőtlen, motiválatlan vagy gyenge és ez fáj az fáj akkor szünetelj pár napot vagy vegyél icipicit vissza. Ilyenkor jó mindig átgondolni, hogy hol a hiba és miért értél el erre a pontra aztán változtatni valamin, ha esetleg szükséges.

Így érdemes elkezdeni a rendszeres testmozgast - edzes
Ne vidd túlzásba, mert csúnya sérülés lehet a vége!

Ez pedig már sport vagy aktivitás függő dolog, de ha edzés közben is érzed, hogy valami bibi van akkor lehet néha jobb elengedni azt a rekord időt vagy távot, vagy súlyt és megpróbálni a következő alkalommal. Ha mindig gondolsz a holnapra is és preventíven állsz hozzá a rendszeres testmozgáshoz akkor hosszútávon is sikeres lehetsz és nem kell majd azt mondanod, hogy ekkor és akkor ilyen vagy olyan felmutatható eredményeid voltak.

 

Belekezdeni egy sportosabb, aktívabb életmódba sosem rossz ötlet és a közhiedelemmel ellentétben sosincs túl késő! Viszont egy új szokás beépítése az életedbe nem egy gyors és egyszerű folyamat. Ezért jó egy ilyen projektet is odafigyeléssel és kellő mértékű alkalmazkodással is kezelni, ha igazán sikeressé akarod tenni.

Légy türelmes, kitartó és ne kezeld túl szigorúan a helyzeted.

A fitt élet egy maraton és nem egy sprint.

Ha ezek tudatában akarsz változást elérni akkor te sem leszel egy a sok közül akik századjára is megfogadják, hogy most végre tényleg elkezdenek rendszeresen mozogni. A mozgáshoz pedig válassz megfelelő étrendet is, erről ebben a cikkemben írtam.

1 hozzászólás

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here