Jó problémamegoldó képesség kialakítása – 5 MIÉRT

2647
Jó problémamegoldó képesség

Volt már olyan problémád, ami egyszerűen nem akart megoldódni? Akármit csináltál, előbb-utóbb visszatért, csak esetleg más formában?

A mindig vissza és visszatérő problémák általában több összetevőből állnak. Egy gyors megoldás ugyan kényelmesnek tűnhet, de ez gyakran csak átmeneti választ ad, vagy csupán egy bizonyos részt old meg. A jó problémamegoldó képesség kifejlesztése tehát szükségszerű.

Jó problémamegoldó képességA világ legnagyobb autógyárában is mindennap használatos módszer.

Ahhoz, hogy kitaláld, valójában mi is az igazi probléma, ki kell derítened a mögöttes okokat. Ez a cikk Sakichi Toyoda „5 miért módszer” technikáját tárgyalja. Ez egy egyszerű, de hatékony módszer, aminek segítségével feltárhatod a problémák forrását és megszabadulhatsz tőlük egyszer és mindenkorra. Ráadásul esély van rá, hogy közben a hasonló hátterű, egyéb dolgokra is megoldást találsz.

 

A módszerről

Sakichi Toyoda, a japán ipari forradalom egyik atyja, a Toyota cég alapítója az 1920-as években fejlesztette ki a technikát. Toyota módszere az 1970-es években vált népszerűvé és a modern, Lean szemléletű cégek egyik fő problémafeltáró módszere a mai napig.

Alkalmazása rendkívül egyszerű: amikor problémád van, addig teszed fel a „miért” kérdést, amíg el nem jutsz annak gyökeréig. Ez leggyakrabban az ötödik „miért” után következik el, innen a módszer neve.

Egy üzleti példa a jó problémamegoldó képesség alkalmazására:

Probléma: Az ügyfeled nem akar fizetni azokért a szórólapokért, amiket kinyomtattatok neki.

  • Jó problémamegoldó képesség
    de MIÉRT?

    Miért? – A kézbesítés késett, így már nem tudta felhasználni a szórólapokat.

  • Miért?- A munka tovább tartott, mint amire számítottál.
  • Miért? – Mert kifogyott a tinta a nyomtatóból.
  • Miért? – Mert minden tintát felhasználtatok egy nagy, utolsó pillanatban érkezett rendeléshez.
  • Miért? – Nem volt elég raktáron, és nem tudtunk időben új adagot rendelni.

 

Ellenintézkedés: találnod kell egy olyan beszállítót, aki ilyen esetekben, nagyon rövid határidőre is tud tintát szállítani, ezzel minimalizálod a leltári feladatokat, csökkented a pazarlást és eleget teszel a vásárlói kéréseknek.

Fontos, hogy bármilyen kényelmesnek is tűnik, ne állj meg korábbi szinteken a kényelmesebb megoldás érdekében, mert ezzel csak látszatmegoldásokat érhetsz el.

 

Mikor használd az 5 miért módszert?

A privát és a munkahelyi életben is kiválóan alkalmazhatod hibakereséshez, minőségjavításhoz, problémamegoldáshoz. A leghatékonyabb az egyszerű vagy mérsékelten nehéz problémák esetében alkalmazni.

Összetettebb szituációknál viszont inkább kerülendő önállóan alkalmazni, mert arra késztethet, hogy egyetlen vizsgálati irányba indulj el. Ez tévútra vezethet, hiszen ezekben az esetekben több megoldási is lehetséges.

Ilyenkor, egy sokrétűbb módszer, mint például az ok- és hatásanalízis célravezetőbb lehet, de ez már egy céges blogba kívánkozó tartalom, ahol szintén fontos a jó problémamegoldó képesség.

Jo problemamegoldo kepesseg
Innen indult világhódító útjára

Amire még figyelj:

Minden alkalommal, mikor megkérdezed, hogy „Miért?”, keress olyan választ, amit tényekre alapozol. Ne bocsátkozz feltételezésekbe és elképzelésekbe, maradj objektív, különben még nagyobb zűrzavarban találod magad, mintha el sem kezdted volna.

Kérdezgesd, hogy „Miért?”, ameddig biztosan be nem azonosítottad a probléma okát és tovább nem léphetsz. Ilyenkor egy megfelelő ellenintézkedésnek kell kirajzolódnia előtted. Ellenőrzésként pedig olvasd el visszafelé a válaszokat, így győződve meg arról, hogy valóban a megfelelő választ adtad-e a kérdéseidre.

Ha tetszett az anyag, nyomj rá egy likeot. Köszönjük!

Forrás: www.mindtools.com, leanszotar.hu, https://hu.wikipedia.org/wiki/5W

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here