A koncentrációs képesség fejlesztése 7 pontban

3501
Koncentrációs képesség fejlesztése

Hányszor történt már meg veled, hogy ültél az asztalnál, próbáltál valamilyen feladatra koncentrálni, de az agyad folyton elkalandozott? Minden akaratod ellenére sem voltál képes koncentrálni?

Mindannyiunk számára ismerős, frusztráló érzés ez, olyan, ami tényleg képes aláásni az ember teljesítményét.

A koncentráció rengeteg időt és energiát igényel. Szerencsére ez a képesség sokféleképpen fejleszthető, de ahhoz, hogy igazán sikeresen tudj egy dologra fókuszálni, rendszeresen edzeni kell az elmédet.

Ezek közül a módszerek közül van sok, ami elmélyülést igényel és sok pofonegyszerű, bárhol elvégezhető gyakorlat is. Ha előfordul, hogy gondod adódik a koncentrálással, akkor ez a cikk segíteni fog neked.

1. Számolj vissza

Keress egy olyan zugot, ahol nem zavar senki és egyszerűen számolj vissza egyesével 100-tól 0-ig. Ha több időd van, akkor emeld a kezdő számot három, négy vagy akár ötszázra. Miután már megcsináltad párszor a gyakorlatot nyugodt körülmények között, képes leszel az utcán, vagy utazás közben is gyakorolni.

2. Számolj vissza – haladó

Ez a módszer hasonló az előzőhöz, azzal az eltéréssel, hogy ebben az esetben nem egyesével, hanem hármasával, négyesével vagy ötösével számolsz – hangulatodtól függően – (pl. 100, 97, 94 vagy 100, 96, 92, stb), de fontos, hogy számolás közben már ne változtass. A feladat nehézségének emelésével együtt fokozódik a módszer hatékonysága.

Koncentrációs képesség fejlesztése
Barátkozz a számokkal

3. Számolj szavakat

Az egyik leghatékonyabb módszer arra, hogy pengeélessé tegyük a koncentráló képességünket. Fogj egy könyvet, vagy újságot, magazint, – nyomtatottat vagy online – és próbáld megszámolni az egy bekezdésben lévő szavakat úgy, hogy csak a szemedet használod, az ujjaidat vagy az egér mutatóját nem. Gyakorlásként számold meg, hogy ez a bekezdés ennek a mondatnak a végéig hány szóból áll.

Sikerült megtalálni mind az ötvenhatot? Remek. Akkor lépj szintet és számold meg, hogy hány szóból áll ez a cikk. Bár erre valószínűleg nem lesz most időd, a lényeg, hogy tedd egyre feljebb a lécet, és dolgozz egyre hosszabb szakaszokkal.

4. Koncentrációs képesség fejlesztése megfigyeléssel

Fogj meg egy kisebb tárgyat – egy gyümölcsöt, játékot, díszt, bármit – és tanulmányozd figyelmesen. Figyeld meg a jellemzőit és a tulajdonságait és közben ne hagyd, hogy a gondolataid elkalandozzanak. Fordítsd a teljes figyelmedet a kiválasztott tárgy színére, szagára, alakjára, mintájára egészen addig, amíg úgy érzed, hogy már mindent tudsz róla.

Koncentrációs képesség fejlesztéseHaladó szintű feladat több, egymáshoz hasonló tárgy megfigyelése.

5. Koncentrálj egyetlen szóra

Keress egy csendes helyet magadnak, ahol biztos lehetsz benne, hogy legalább öt percig senki sem fog zavarni. Ahogyan az előző, úgy ez a feladat is arra irányul, hogy minden figyelmedet egyetlen dologra fordítsd, ezúttal egy kiválasztott szóra. Válassz egy pozitív, inspiráló szót, például siker, boldogság, bátorság, stb. majd egyszerűen ismételgessed ezt az egyetlen szót öt percig úgy, hogy nem kalandozol el közben. Ha sikerült az öt percet teljesíteni, fokozatosan emeld a gyakorlás idejét.

6. Megfigyelés gondolkodás nélkül

A koncentrációs képesség fejlesztése csúcsán van ez a feladat. Hasonló, mint a négyes, azzal a különbséggel, hogy a tárgyat úgy kell nézni, hogy megpróbálsz közben nem gondolkodni. Ez nagyon nehezen iktatható ki teljesen, de törekedj arra, hogy ezúttal a lehető legüresebb legyen a fejed 🙂 Szintén öt percig csináld.

7. Megfigyelés és felidézés

A 4. és 6. feladatok következő szintje. Miután letelt az idő tedd le a tárgyat, csukd be a szemedet és próbáld meg visszaidézni mindazt, amit az előbb tapasztaltál. Képzeld el, hogy újra megvizsgálod a tárgyat: megforgatod, vizsgálgatod, újra megnézed és közben kizársz minden olyan gondolatot, ami az előbb nem ötlött fel benned.

A fenti gyakorlatokkal fejleszteni tudod a koncentrációs képességedet és élesíteni az úgynevezett mentális fókuszt. Ez számtalan előnyt hoz mind az életedben, mind a karrieredben, sőt még az egészségedre is jó hatással van.

Egyetlen dologra fókuszálni nehéz, különösen akkor, ha megzavarnak közben, ezért fontos, hogy ezeket a gyakorlatokat megfelelő környezetben végezzük. Néhányat közülük akár buszon ülve is lehet csinálni, de a többségükhöz megfelelő helyszínre és körülményekre van szükség. Így valósítható meg igazán hatékonyan a koncentrációs képesség fejlesztése.

Forrás: operationmeditation.com, www.mindtools.com, www.ehow.com

4 HOZZÁSZÓLÁS

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here