Erre az öt dologra figyelj oda, ha fontos számodra a helyes táplálkozás

1174

Manapság egyre nagyobb teret nyer az egészségtudatos életmód és egyre többen látják a fittség egyéb előnyeit a formás popsin túl.

Ha odafigyelsz magadra, akkor az nemcsak a jó külsőt és az egészséged megőrzését fogja magával hozni, hanem egy halom egyéb pozitívumot is, mint például a jobb közérzetet vagy a megnövekedett energiaszintet és produktivitást. Nem véletlenül érvényes a mondás, hogy ép testben ép lélek, fontos tehát a helyes táplálkozás.

“Igen ám, de ilyenkor felvetődik egy komoly probléma, miszerint nincs mindenkinek ideje úgy táplálkozni és annyit mozogni, mint egy profi sportolónak, de azért mégis szeretnénk lekaszálni az előnyöket.”

És valóban, nem mindenki teheti meg, hogy akkor és úgy egyen vagy főzzön amikor akar egy szépen felépített rendszerességgel.

Sok ember munkahelye pusztán a jellegéből adódóan nem ad teret az evésnek. Én magam edző vagyok és nagyon is átérzem ezt sokszor, főleg amikor órákon keresztül váltják egymást a vendégek és egy falatra sincs idő. Vagy vannak munkahelyek, ahol gyakran összevisszaság van és a főnökség se a lágykezűségéről híres, ezért nem is akarják megérteni, hogy mindenki érdekében táplálékra van szüksége a dolgozónak. Van, aki meg pusztán sok órát dolgozik és ritkán marad ereje és ideje a konyhában tevékenykedni.

Na de nem kell elkeseredni, megoldás az mindig van!

És jelen esetben nem az lesz a megoldás, hogy akkor inkább teljesen felhagyunk az egészséges életmóddal és háttérbe szoruljon a helyes táplálkozás.

Még mielőtt belekezdenék a tippek megosztásába, először is azzal szeretném kezdeni a mondókát, hogy ne stresszeld magad agyon emiatt! Most kicsit el voltál havazva és Istenem, rendeltél valamit, ami nem volt épp ideális az étrendedre nézve. Semmi gáz. Ha javarészt odafigyelsz, hogy rendszeresen mozogj és sportolj emellett a táplálkozásodat is nagyrészt rendben tartod akkor hosszútávon nincs mitől félj, néhány apróbb kisiklás nem rontja el a helyzetet. Emiatt ne legyen lelkiismeret-furdalásod.

Tudom, hogy a mai idealista és motiváció fűtötte világunkban ez gyakran halálos bűn és szeretnek bűntudatot kelteni bennünk olyan mondatokkal mint pl. „Vagy 100%-ot nyújtasz vagy semmit”, „Minden csak elhatározás kérdése” és még sorolhatnám. De ez gyakran nem elhatározás kérdése. Gyakran csak úgy sodródnunk kell és beérni kevesebbel. Téma lezárva, nem dőlt össze a világ. Tedd a helyes dolgot olyan gyakran amilyen gyakran csak tudod és ne parázz a félrelépéseiden.

Semmi gond, ha néha becsúszik

Ezt letisztázva lássunk is néhány tanácsot és tippet ami megkönnyítheti a helyesebb táplálkozást a hétköznapokban.

 

1. Vásárolj nagy mennyiségben

A konyhától és az étkezéstől picit távolabb kezdem ezt a felsorolást. Ugyanis a bajok már sokszor a vásárlás folyamatánál kezdődnek.

Fontosak a friss árukEljárni heti több alkalommal a piacra valóban időigényes, de jó szervezéssel, vagy a feladat megosztásával sikerül.

Hányszor fordult elő veled, hogy egy hosszú nap után éhesen hazavánszorogtál a hatalmas elhatározással, hogy hazaérsz és valami nagyon finomat főzöl magadnak? Igen ám, csak amikor a hűtődet kinyitod rájössz, hogy elfelejtettél vásárolni a hétvégén és az totál üres. Ennyit a főzésről és a mai helyes táplálkozásról. Marad ismét a fagyasztott pizza…

A helyes táplálkozás igényel némi előkészületet. Eljárni a piacra, üzletekbe, henteshez friss árúért és még sorolhatnám. De a jó hír az, hogy ez nem kell olyan rendszeres legyen, mint sokan gondolnák. Elég 2 hetente egy hatalmas bevásárlókörutat csapni és mindent beszerezni egy alkalommal. Van hűtő, van kamra, a dolgok elállnak. Nyilván igényel némi tervezést és odafigyelést, de megéri az időbefektetést. Nemcsak azért mert ezentúl fáradtan hazaérve mindig lesz mihez nyúlni és csak a kreativitásod állíthat meg, de azért is mert a következő tanács erre épül és az talán még ennél is fontosabb és praktikusabb.

 

2. Főzz több napra

Logikus nem? Az ideális nyilván az lenne ha mindig minden nap frissen főzött lenne a menü de valljuk be ezt nem sokunk teheti meg. Ekkor ismét a praktikusság és a szükség, valamit a tervezés együttese az, ami meghozhatja a kívánt eredményt. Hétközben kitalálod , hogy következő héten mit lenne jó enni, hétvégén pedig pár órát elkerítesz a hozzávalók beszerzésére valamint a főzésre.

Ennek pedig rengeteg előnye van. A hét első felében még a hűtőben eltárolható bármi, ami pedig a hét második felét illeti, ott a fagyó. Dobozolás, porciózás és kész is. Rengeteg idő, pénz és energia megspórolható ezzel, tudod miből készül az ebéded (ezzel pedig számolhatsz is) és az ételek variációját megint csak a kreativitásod szabja meg.

Talán az egyetlen hátulütő az igazán friss étel érzetének hiánya, mert lehűtve már semmi sem olyan, mint frissen, de ezt az áldozatot érdemes meghozni. Ha figyelembe veszed, hogy manapság a legtöbb étterem és menza se a legfrissebb élményt nyújtja (tisztelet a kivételnek) nem is feltétlenül veszítesz sokat.

De tegyük fel annyira hektikus a napirended, hogy munka közben esélytelen az evés ergo meg se próbálsz előre főzni mert minek. Mit tehetsz ilyenkor?

Főzz több napra.

 

3. Alkalmazz szakaszos böjtölést!

A szakaszos vagy időszakos böjtölés (ang. intermittent fasting) egy manapság hatalmas népszerűségnek örvendő táplálkozási módszer. Nem véletlenül, hiszen sok ember életstílusához és körülményeihez nagyon is jól passzol a szabályrendszere és rugalmassága miatt. Ráadásul épp olyan egészséges, mint bármelyik más megközelítés.

A lényege az, hogy a nap nagyobb részében böjtölsz úgymond és semmit sem fogyasztasz csak folyadékot vagy valami apró harapnivalót időnként (egy alma pl.) és ezt az időszakot pedig egy táplálkozási szakasz követi, amibe besűrítheted a napi kalória és tápanyagbeviteled. Ez általában vagy 16-8 órás felosztást jelent vagy extrémebb esetekben 20 órás böjt 4 órás táplálkozással egybekötve.

Bármelyik működőképes és mindenki magának szabja meg melyik passzol jobban hozzá (vagy éppen melyiket viseli jobban). Tehát ha te a nap nagy részében dolgozol és nincs időd enni de úgy érzed miután hazaértél este 8 és 12 közt tudsz időt szentelni az evésnek akkor ez lesz a te utad.

Ez nagyszerű megoldás lehet mindazoknak, akiknek meg van kötve a kezük munka közben ami a szabad pillanatokat és szüneteket illeti. Van, akivel kompatibilis és van akivel nem. Egy próbát azonban mindenképp megér. Külön pozitívum, hogy ezzel a kötött szabályrendszerrel még a kalóriákat is könnyebb kordában tartani. 4 vagy 8 óra alatt ugyanis nem könnyű olyan hihetetlenül sok kalóriát elfogyasztani, főleg ha kiegyensúlyozott a táplálkozásod.

 

4. Legyen vésztartalékod!

Térjünk át a pillanatnyi mentőövekre, mert mi van akkor, ha nem terveztél elég jól vagy valami éppen közbejött ezért kénytelenek vagy improvizálni? Túlóra, hirtelen jött probléma, utolsó percben kapkodás stb. Az éhség pedig gyötör, mégis fontos a helyes táplálkozás.

Az ilyen alkalmakra érdemes mindig magadnál tartani apróságokat amiket pillanatok alatt bármi erőfeszítés nélkül elfogyaszthatsz és még egészséges is.

A legkézenfekvőbb és talán legegészségesebb megoldás a gyümölcs. Nyilván nem egy dinnyével a hónod alatt kell járnod kelned az irodában, de egy-két alma esetleg banán bárki táskájában könnyedén elfér. Ezt követik a személyes kedvenceim a mindenféle olajos magvak, diók, mogyorók stb. amik ismét pillanatok alatt jó adag kalóriával látnak el és hihetetlenül egészségesek, persze csak mértékkel.

Az olajos magvak kiváló vésztartalékok

Aztán még ott vannak a manapság már igencsak elterjedt shake-ek ,fehérje porok és társaik amiket egy pillanat alatt össze is lehet rázni és elfogyasztani és ezáltal jó kis tápanyaghoz jutni. A lista még bővíthető sok más aprósággal, kekszek, joghurt stb stb. Lényeg, hogy apró legyen és gyorsan fogyasztható.

 

5. Rendelj okosan!

Csak nem tudtam kikerülni a rendelés témáját. Sok szempontból nem vagyok a híve ennek a megoldásnak, de mivel ez is alternatíva, beszélnünk kell róla.

Rendelni néhanapján okés. Minden nap pizzát vagy gyrost esetleg óriás palacsintát rendelni viszont nem. Néha előfordul, becsúszik, semmi gond. De nem mindig.

Manapság már ezen a témán belül is vannak jobbnak és táplálóbbnak mondható megoldások. Egyre több az ún. egészséges vagy fitt kajálda ahol minőségibb és kalóriaszegényebb kivitelezéseket lehet látni a menükben, de nyilván ennek ára is van.

Jó módszer, hogy ahol lehet, ott kérd, hogy ne tegyenek bele majonézt, kérd kevesebb zsírral vagy soványabb hússal. Ezzel is megvághatóak a kalóriák, ami hasznos dolog, főleg egy olyannak akinek nincs szüksége plusz 500-ra belőlük.

 

A helyes táplálkozás

Fittnek és egészségesnek lenni nem könnyű. De némi odafigyeléssel nem is túl nehéz. A jó szokások kialakítása elengedhetetlen pont úgy, mint az előre tervezés. És ha ezek a dolgok megszokássá válnak, onnantól kezdve minimális erőfeszítést fog igényelni.

Kezdd apró lépésenként és ne légy túl szigorú magaddal. Megoldás mindig van, ne keress hát kifogásokat, hogy miért nem egyeztethető össze a dolgos lét a fitt és egészséges életvitellel. Csak egy kis energiabefektetést igényel a dolog, viszont a hozam sokszoros lesz ezt garantálom.

Ha érdekelnek a hasonló tartalmak, akkor likeolj minket Facebookon és iratkozz fel a listánkra.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here