Szeresd magadat, hogy másokat is szerethess!

1723

Az önbecsülés szerepe a párkapcsolatokban

„Társadalmi méretű önbecsülési válságban szenvedünk, járványszerűen cserélgetjük társainkat. Nem a szex, a változatosság kedvéért, hanem mert kétségbeesetten szomjazunk olyasvalakinek az elismerésére, aki még nem ismeri az összes hibánkat, és akivel még nem rontottunk el semmit.” – írja Vass Virág.

De mi is az az önbecsülés? Miért van az, hogy gyakran sikeres, intelligens vagy szép emberek, akikről azt gondolnánk, hogy mindenük megvan a boldogsághoz, nem szeretik magukat, nincs önbecsülésük?

Az önbecsülés saját magad (képességeid, viselkedésed, gondolkodásod, érzelmeid) megítélése, értékelése, elismerése. Hibáid és tökéletlenségeid elfogadása, önmagad szeretete, tisztelete. Az, hogy jól bánsz magaddal és természetesnek veszed, hogy megérdemeled, hogy jó dolgok történjenek veled. Hiszel abban, hogy céljaidat el tudod érni.

Az önbecsülést nem lehet feltételekhez, külső körülményekhez kötni.

Nem függ külsőnktől, eredményeinktől, kudarcainktól, mások szeretetétől.

Ebből is látszik, hogy az önbecsülésnek többféle összetevője van: önismeret, önelfogadás/önszeretet, reális önértékelés, felelősségvállalás, magabiztosság, céltudatosság, önbizalom. Ezek a fogalmak szorosan összefüggnek és hatással vannak egymásra. Például: ha szereted magad, az pozitív hatással van önképedre és ezért nőni fog az önbizalmad is.

Azonnal el kell oszlatnom néhány tévhitet:

  1. Senki sem úgy születik, hogy van önbecsülése vagy nincs. Önbecsülésünk mértéke, kiegyensúlyozottsága életünk során változik.
  2. Attól még nem lesz önbecsülésed, ha folyton dicsérnek.
  3. Az önbecsülésed nem függ az elért eredményeidtől. Sikeres embereknek is lehet alacsony az önbecsülésük.
  4. Attól, hogy becsülöd magad, még nem vagy egoista.
önbecsülés kialakítása gyerekkorban
Szeretet, bizalom, elfogadás és támogatás mind-mind szükségesek

 

Az egészséges önbecsülés magja gyerekkorban alakul ki.

Jó esetben családodban meleg, szeretetteljes légkör vett körül, azt tapasztaltad meg, hogy szüleid kielégítik szükségleteidet, szeretnek, elfogadnak, dicsérnek, támogatnak. Így bizalom alakult ki benned a külvilággal szemben is: a világ, érdekes, jó hely, az emberekkel magabiztosan léphetsz kapcsolatba.

Ha azonban a családodnak sosem volt elég jó, amit csináltál, teljesíthetetlen elvárásokat támasztottak, mindig kritizáltak, szidtak, másokhoz hasonlítgattak vagy nem is törődtek veled, elhanyagoltak, akkor bizonytalanul, félszegen léptél ki a külvilágba is.

A kamaszkor is nagyon érzékeny időszak az önértékelés alakulásának szempontjából.

A kortársaid véleménye, egy-egy gonosz, bántó megjegyzés, kudarc is porig rombolhatta az otthonról hozott önbecsülésedet.

A kamaszok önértékelésében, önbecsülésében döntő szerepe van a külső tulajdonságoknak. Ekkor kezd megjelenni az önbecsülésben a nők kárára vonatkozó különbség: a nők hajlamosak sokkal kevésbé értékelni magukat, mint a férfiak. Ennek részben a téves testkép az oka.

Modellekhez, filmsztárokhoz hasonlítgatjuk magunkat, pedig a valóságban ők sem úgy néznek ki, mint a szuperül megvilágított, photoshopolt képeken. Sőt, egy amerikai felmérésben a legirigyeltebb nők is átlagosan 12 hibát találtak testükön. Kevés nő képes elfogadni gömbölyded, igazán nőies formáját, inkább egész életében a kilókkal harcol.

Önbecsülésed lehet magas vagy alacsony, stabil vagy labilis.

Mi jellemző rád, ha alacsony az önbecsülésed?

Nagyon érzékeny, visszahúzódó személyiség vagy. Vágysz mások szeretetére, amiből sosem kaphatsz eleget, mert azt a szeretetet akarod pótolni, amit gyerekkorodban nem kaptál meg.

önbecsülés, önbizalomBizonytalan vagy, nincs határozott, önálló véleményed, hagyod, hogy mások befolyásoljanak. Külső szabályokhoz igazodsz, mindig azt teszed, amit szerinted mások elvárnak tőled. Ragaszkodsz a megszokott dolgokhoz, nehezen változtatsz, döntesz. Könnyen válsz a szokásaid rabjává. Mivel alacsony az önbecsülésed, folyamatosan külső forrásból akarod megerősíteni azt, hogy szerethető vagy. Ezért „gyűjtöd” a pozitív eseményeket, tárgyakat, bizonyítékokat. Ezért fontos számodra a teljesítmény is.

Félsz a kudarctól, hiszen az megerősít értéktelenségedben. Nem vagy kitartó, az akadályok, nehézségek könnyen eltántorítanak céljaidtól. Sokszor áldozatnak érzed magad, problémáidért másokat hibáztatsz. Ha alacsony az önbecsülésed, akkor sikereidnek sem tudsz igazán örülni, mindig attól félsz, hogy mikor derül ki rólad, hogy ezt nem érdemelted meg. Személyiségedben csak a hiányokat látod, pozitívumaiddal nem törődsz.

Az alacsony önbecsülésű emberek könnyebben lesznek függők (társfüggő, játékfüggő, alkoholista, drogos, stb.)

Ha magas az önbecsülésed

Szereted magadat, és tudod, hogy mások is szeretnek. Elfogadod magadat olyannak, amilyen vagy, hibáiddal és negatívumaiddal együtt. Képes vagy kifejezni/kimutatni és elfogadni az érzelmeidet. Többnyire magabiztos vagy, könnyen vállalsz kockázatot.

Döntéseidet, választásaidat saját elvárásaid és értékrended alapján hozod meg és a nehézségek ellenére is kitartasz mellettük. Tetteidért vállalod a felelősséget. Kudarcaidból tanulsz, személyiséged építésére használod őket. Kiállsz saját érdekeidért, de közben nem gázolsz át másokon. Elviseled a bírálatot és az elutasítást is. Sikereid megerősítik énképedet és még motiváltabbá tesznek.

Hogyan hat ez a párkapcsolatokra?

Közhelyes a megállapítás, de csak az tud szeretni másokat, aki önmagát is szereti. Ezért párkapcsolataidra is nagy hatása van önbecsülésed mértékének. Hiszen arra vágysz, hogy párod ne csak szeressen, hanem csodáljon, becsüljön is. Te is azt szeretnéd, hogy olyannak fogadjanak el, úgy szeressenek, amilyen vagy.

A tapasztalatok azonban azt mutatják, hogy minden párkapcsolatban szükség van bizonyos fokú alkalmazkodásra, összecsiszolódásra, változásra. A családi viták hátterében pedig nagyon gyakran az áll, hogy valamelyik fél helyre akarja állítani önbecsülését.

Ha van önbecsülésed, akkor nem mész bele méltatlan kapcsolatokba. Akkor nincs szükséged mások szeretetére ahhoz, hogy boldog légy. Nem félsz az egyedülléttől, annak is megtalálod a szépségét. Tudod, hogy kit és mit akarsz, és meg is szerzed, még ha a környezeted el is ítél érte.

Kiegyensúlyozottságod, elégedettséged vonzza az embereket, még akkor is, ha külsőd nem éppen a legelőnyösebb. Kapcsolataidban felvállalod az érzelmeidet. Ha nehézségek adódnak párkapcsolatodban, igyekszel azokat megoldani és nem állsz azonnal tovább.

önbecsülés szerepe a párkapcsolatokban
Minden párkapcsolat alapja a helyes önbecsülés

Vannak buktatók is

Minél kevésbé becsülöd azonban magad, annál inkább mástól fogod várni, hogy megbecsüljön. Ezért könnyen válhatsz kapcsolatfüggővé. Ha gazdag, sikeres embert választasz párodnak, akkor magadat is értékesebbnek érzed. Azonban az alacsony önbecsülésű emberek gyakran maradnak benne a rossz kapcsolatokban is, mivel úgy érzik, hogy nem érdemelnek jobbat. Akár az érzelmi, fizikai bántalmazást is eltűrik, mert nem akarnak egyedül maradni.

Kapcsolataidban mindig attól félsz, hogy kiderül, nem is olyan vagy, mint amilyennek a társad gondolt a szerelem hevében, és amikor ez megtörténik, szerelmed elhagy. Ezért az alacsony önbecsülésű emberek gyakran féltékenyek.

Önbecsülés szempontjából érdemes megemlíteni a narcisztikus személyiséget is. Ha narcisztikus vagy, nagyon magabiztosnak mutatod magadat, de valójában önbecsülésed igencsak törékeny. Megerősítését kívülről, másoktól várod. Társadtól feltétlen csodálatot, tiszteletet vársz. Ha párod ezt nem teszi meg, dühvel, agresszióval válaszolsz, végül elhagyod.

Úgy gondolod, bármit megtehetsz, rád nem vonatkoznak a szabályok. Nagyon fontos számodra a külsőd, sokat adsz megjelenésedre – ezzel is mások csodálatát akarod kiváltani. Ugyanezt a célt szolgálja az is, hogy rengeteget posztolsz magadról a Facebookon.

Mit tehetsz önbecsülés megerősítése érdekében?

  • Vedd számba pozitív tulajdonságaidat! Az értéked nem ezen múlik, de jobban fogod érezni magad tőle!
  • Igyekezz önálló véleményt alkotni, önálló döntéseket hozni! Apró dolgokkal kezdd, és csak lassan növeld a helyzetek jelentőségét!
  • Fogadd el a rossz tulajdonságaidat is! Senki sem tökéletes!
  • Ne hasonlítgasd magadat másokhoz! Minden ember egyedi és egyediségében gyönyörű.

 

Forrás:

André – Lelord: Önbecsülés. Park Könyvkiadó, Budapest, 2013.

Bagdy – Kádár – Kozma-Vízkeleti – Pál – Szondy: Bízz magadban! Kulcslyuk Kiadó, Budapest, 2014.

 

Pszichológus, párkapcsolati coach vagyok. Eredeti végzettségem középiskolai tanár, tehetségfejlesztő szakvizsgával rendelkezem. Pszichológus diplomámat 2006-ban szereztem. Évekig pszichológiát tanítottam, önismereti csoportokat vezettem. Jelenleg elsősorban párkapcsolati tanácsadással foglalkozom - 2016-ban hoztam létre a Párterápia Debrecent. Azt vallom, hogy a legtöbb házasság megmenthető, ebben igyekszem segíteni a hozzám fordulóknak is.

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here