Te fogsz 191.625 órát aludni?

6495

A jó alvás nem csupán az iskolai vagy munkahelyi teljesítményedet fokozza, hanem alapvető feltétele az egészséged megőrzésének is. Érdemes tehát a prognosztizált 75 életévedből legalább a címben írt mennyiséget, vagyis napi 6-8 órát ezzel töltened. Rövidebb távon persze elég lehet a kevesebb is, és a szervezet egyik remek tulajdonsága, hogy be lehet hozni a lemaradást.

A kevesebb itt nem több

Nemcsak az a fontos, hogy legalább ennyit aludj, hanem az is, hogy ezt egyhuzamban tedd. Ennek magyarázata az alvás szerkezete, ami 90-120 perces ciklusokból épül fel. Ezek négyszer-hatszor ismétlődnek egy éjszaka folyamán. A ciklusokon belül két típus, a

  • NREM (non rapid eye movement – szemmozgás nélküli) és a
  • REM (rapid eye movement – gyors szemmozgásos) alvás váltakozik.

Miért fontos ezt tudnod?

Azért, mert ha ennél kevesebbet alszol, akkor ezek nem történnek meg:

  • az NREM fázis alatt áll helyre a szervezet energiája és ilyenkor szabadulnak fel a növekedési hormonok (amik nem csak a fizikai növekedésért felelősek)
  • csökken a vérnyomás, a szívfrekvencia, valamint az agyi vérátáramlás
  • a tesztoszteron szervezetbe való jutása is alvásfüggő
  • REM fázisban az agynak azok a területei aktívak, amelyek a tanulásban, a gondolkodásban, a dolgok megszervezésében vesznek részt, ezek stimulálódnak
  • ekkor épülnek be a memóriába a napközben tanult dolgok

Ha nem alszod végig az éjszakát, akkor a ciklikusság megszakad, kialvatlan leszel. Ez kezdetben dekoncentráltsághoz, ingerültséghez, később szervi és mentális betegségekhez vezet. Nem vezethet, vezet. Csakúgy, mint ha huzamos ideig nem alszol eleget. Vagy épp, ha túl sokat alszol. 

Miért fontos az alvás?
Az alvás fázisai, pirossal aláhúzva a REM. Forrás: wikipedia.hu

A kipihentség viszont növeli a teljesítőképességét, és az immunrendszer védekező képességét is.

Valószínűleg ismerős az a mondás, hogy “alszom még rá egyet”. Használd, mert ezzel nem csak időt nyersz, hanem agyad alvás közben kreatív megoldásokat is kidolgoz az éppen aktuális problémákra. Vagyis ahelyett, hogy hajnalba nyúlóan dolgoznál, aludj inkább egy jót és lehet, hogy reggel már a megoldással ébredsz fel.

És ha már REM:

HOZZÁSZÓLOK A CIKKHEZ

Please enter your comment!
Please enter your name here